Inspiratie

De inspiratie voor deze site komt van een aantal zaken. Zelf heb ik college's gevolgd van Walter Lewin. Hij heeft mij Elektriciteit en Magnetisme uitgelegd en ervoor gezorgd dat ik dat vak heb gehaald. Zodoende ben ik achter de kracht van videolessen gekomen: stopzetten, terugspoelen, starten wanneer het jou uitkomt. Kortom, persoonlijk!
 
Na deze ervaring werd ik gewezen op een lezing op TED van Salman Khan. Hij is de motor achter de Khan Academy. Hij spreekt hier over het zogenaamde "flipped classroom"-principe waarbij de leerlingen thuis de uitleg keken en dan in de les bezig zijn met sommen. Dit sprak mij aan, aangezien ik de voordelen ken van een les volgen van een film.
 
Het idee is eigenlijk dus ontstaan vanwege twee ervaringen, maar vooral vanwege mijn frustratie in de les. Op zich lopen mijn lessen goed (zie filmpjes), maar toch heb ik niet het idee dat ik alle leerlingen bereik met mijn uitleg. Ik heb wel eens onderstaande schatting gemaakt over de leerlingen tijdens een gemiddelde uitleg:

  • 25 % heeft daadwerkelijk iets aan de uitleg
  • 25 % snapt het al lang en verveelt zich dus
  • 25 % snapt de vorige stof nog niet, dus heeft niets aan de uitleg
  • 25 % is met de gedachten ergens anders (thuissituatie, hobby, etc.)

Met deze ruwe schatting blijkt dat ik tijdens mijn uitleg 75 % van de leerlingen niet nuttig bedien, dus eigenlijk dat mijn uitleg vrij zinloos is. Natuurlijk heeft 25 % iets aan mijn uitleg op dat moment, maar ik toch blijf ik het gevoel hebben dat ik tijd aan het verspillen ben van de rest van de leerlingen.
Met mijn methode (thuis kijken, in de les maken) zorg ik ervoor dat de uitleg altijd op het juiste moment komt: je hebt het juiste niveau en je hebt je aandacht erbij. Is dat namelijk niet zo, dan start je het filmpje niet.
 
Dan wordt mij nog vaak gevraagd waarom ik de filmpjes op YouTube zet. Dit is vrij simpel: ik vind dat iedereen overal en altijd mijn uitleg moet kunnen kijken. Wanneer ik iemand kan helpen natuurkunde te snappen, dan doe ik dat. Met YouTube zijn de filpmjes voor iedereen beschikbaar, maar met de opkomst van smartphones zijn ze ook overal en altijd beschikbaar. Al na een maand had ik de eerste reacties van leerlingen uit het hele land die voordeel hebben gehad aan mijn uitleg op YouTube... Wat kan ik nog meer wensen?